IzdvojenoRegija

PRESUDA U ITALIJI Radnik umro od azbesta, brodogradilište mora obitelji isplatiti milijun eura!

0

Dok traje nadmudrivanje Brodosplita i splitskih gradskih vlasti oko eventualnog daljnjeg remonta brodova s azbestom u škveru, iz Italije stiže vijest da je na sudu u Goriziji obitelji bivšeg radnika u brodogradilištu Fincantieri dosuđena odšteta zbog bolesti koju je preminuli zadobio radeći s azbestom u luci Monfalcone, piše Jutarnji list.

– Ova presuda nije samo pravda za obitelj, već i potvrda masakra koji traje desetljećima. Fincantieri i institucije više ne mogu gledati na drugu stranu, azbest i dalje ubija u Italiji – komentirao je za Rai News odvjetnik Ezio Bonanni, predsjednik Nacionalnog opservatorija za azbest (ONA), koji je pomogao obitelji preminulog radnika. Prema istom izvoru, sud je u spomenutom postupku utvrdio da je oštećeni 30 godina radio kao zavarivač u škveru Monfalcone u bliskom kontaktu s materijalima koji sadrže azbest i bez odgovarajuće zaštite.

Izravna veza

– Sudskomedicinski nalaz potvrdio je izravnu vezu između izloženosti smrtonosnim vlaknima na radnom mjestu i bolesti koja je dovela do njegove smrti u ranim sedamdesetim godinama života. Prema nalazima, radnik je bio prisiljen rukovati prhkim azbestom u neprozračenim prostorima i bez osobne zaštitne opreme poput maski i kombinezona. Sud je Fincantieri smatrao isključivo odgovornim jer nije uspio dokazati da je poduzeo odgovarajuće tehničke i organizacijske mjere – javlja Rai News.

Citira dio presude u kojoj se navodi kako poslodavac nije proveo sve mjere i mjere opreza potrebne za zaštitu fizičkog i mentalnog blagostanja radnika na radnom mjestu.

– Nedostajao je nadzor nad korištenjem zaštitne opreme, a nisu poduzete organizacijske mjere za ograničavanje štetnog rada – napominje talijanski državni medijski servis. Dodaje kako slučaj Monfalcone nije izoliran te da azbest u Italiji i dalje odnosi žrtve.

– Svake godine, prema procjenama, oko 7000 smrtnih slučajeva uzrokuju bolesti povezane s azbestom. Najčešće bolesti su mezoteliom, rak pluća i azbestoza. To je vrlo visok broj žrtava, rezultat desetljeća izloženosti u brodogradilištima, tvornicama, pa čak i javnim zgradama – napominje Rai News.

Unatoč zabrani

Kao i u Hrvatskoj, i u Italiji su unatoč zabrani azbesta još 1992. smrtonosna vlakna još uvijek prisutna u milijunima tona materijala razasutih diljem zemlje. Svaka ovakva presuda, prema riječima odvjetnika Bonannija, dokaz je da azbest nije stvar prošlosti.

– Njegovi razorni učinci i dalje utječu na radnike i njihove obitelji. Sanacija i prevencija više se ne mogu odgađati. Azbest je najveća ekološka i zdravstvena kriza u Italiji – smatra Bonanni.

Ako je neka utjeha za obitelj preminulog zavarivača, sud im je, prema navodima Rai Newsa, dosudio odštetu od oko milijun eura. Fincantieri se zasad nije službeno oglasio ovim povodom. Prema navodima tršćanskog dnevnika Il Piccolo, odvjetnici Fincantierija na sudu su zastupali stajalište da je nemoguće utvrditi krivnju poslodavca za bolest oštećenog jer u vrijeme kada je on radio u Monfalconeu nije postojala zabrana korištenja materijala koji sadrže azbestna vlakna, a na tržištu nije postojala ni odgovarajuća zaštitna oprema, niti je postojala svijest o stvarnoj opasnosti materijala.

Slučaj Moby Drea

Kada se ovog ljeta otkrilo da je brod Moby Drea doplovio u splitsku luku kako bi se u postrojenjima Brodosplita uklonile azbestom popunjene pregrade na brodu, Državni inspektorat, podsjetimo, obavio je nadzor upravo zaštite na radu u škveru i nije pronašao nepravilnosti. Uprava Brodosplita u nekoliko je priopćenja istaknula da se tvrtka drži pravila koja propisuju na koji se način može raditi s azbestom bez ugroze za radnike.

Iako je Moby Drea nakon pritiska građana i splitskih gradskih vlasti, kao i naputaka državnih institucija, odtegljen iz Brodosplita neobavljena posla, vlasnik Brodosplita Tomislav Debeljak najavio je da će tvrtka i dalje ugovarati poslove remonta brodova u koje je ugrađen azbest jer to, istaknuo je, rade sva brodogradilišta na svijetu. Naručitelj nesuđenog remonta broda Moby Drea u splitskom škveru, podsjetimo, je iz Italije, piše Slobodna Dalmacija.

Više u kategoriji Izdvojeno